כל עסק עלול להיקלע למשבר, והאמת היא, שלא מעט עסקים לא מצליחים להתאושש ולהתרומם לאחר שמשבר עסקי פקד אותם. אם אתם קוראים את המאמר הזה, רוב הסיכויים שאתם עומדים לוותר על העסק או שאתם מחפשים נואשות אחר אסטרטגיות שיעזרו לכם להחיות אותו. תהא הסיבה שבגללה אתם כאן, החדשות הטובות הן, שתמיד יש מה לעשות.
האם בדקתם את האסטרטגיה העסקית שלכם? האם בחנתם את המציאות בצורה ריאלית? האם השקעתם מספיק בצוות שמתפעל את העסק שלכם? בשורות הבאות תמצאו 6 צעדים, שיעזרו לכם לצאת משבר עסקי. גם אם אינכם מצויים במשבר, תוכלו לקבל כאן טיפים חיוניים שיסייעו לכם בניהול משברים עתידיים ואף במניעתם. גזרו ושמרו.
דעו מה השתבש
הרבה בעלי עסקים מחפשים מידע חיוני מהלקוחות שלהם. כדי לקבל תובנות על העסק, מומלץ ליצור מערכת לאיסוף משוב שלילי, כך שאם וכאשר הדברים משתבשים, תוכלו ללמוד מה עומד מאחורי זה, לתקן את הבעיה, להשיב את המערכת כולה לפעילות תקינה ולהניע את העסק לכיוון צמיחה.
היו אובייקטיביים
לא מעט בעלי עסקים מתקשים לנתק את עצמם מהעסק. זכרו, אתם לא העסק שלכם. הבנת העיקרון הזה תסייע לכם להיות אובייקטיביים ולפעול בצורה מושכלת ונכונה. במידת הצורך, התייעצו עם עמיתים או קולגות שאתם יכולים לסמוך עליהם, ואל תהססו להיעזר ביועץ עסקי שיווקי, שיוכל להבהיר לכם את התמונה, לבנות אסטרטגיית פעולה ולתת לכם כלים וידע.
השקיעו בצוות שלכם
הצוות שלכם ממלא תפקיד חשוב בצמיחה או בנפילה של העסק, ובזמן משבר, יותר מתמיד, עליכם להפוך את ההון האנושי שלכם לנכס עסקי. בחנו האם העובדים שלכם מבינים את המודל העסקי שלכם או את העסק עצמו, האם הם יודעים מה המטרות העסקיות והיעדים אליהם יש לכוון להגיע, והאם יש להם את כל הידע, הכלים והאמצעים לעשות זאת.
צוות מסור הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בבניית עסק ובשמירה על הצלחה עסקית. בחנו את מידת המוטיבציה והמעורבות, ספקו תמריצים והשקיעו בפיתוח העובדים וטיפוח הצוותים.
הכתירו את הלקוחות שלכם
התנתקו לרגע ממה שאתם רוצים למכור, ובחנו מה הלקוחות שלכם רוצים. זכרו, העסק שלכם צריך לספק פתרונות ומענה לצרכים ולכאבים של הלקוחות שלכם. ביקוש והיצע הם המנוע הבסיסי של הכלכלה ושל כל פעילות עסקית, והישרדות העסק שלכם תלויה בהכרת הלקוחות שלכם ובמילוי הצרכים שלהם.
השקיעו בסקר שוק ומקמו את שביעות רצון הלקוח בראש סדר העדיפויות. אל תחששו לערב את הלקוחות שלכם בתהליך, ובהתאם לתובנות התאימו את מודל המוצר או השירות וצרו תוכנית שיווקית שתתאים לדרישות הלקוחות.
אף על פי שחיוני לשמור על לקוחות קיימים, העסק שלכם לא יכול לשרוד אם יתבסס עליהם בלבד. כדי להגדיל את ההכנסה העסקית שלכם, צרו מודעות גבוהה והשקיעו בשיווק העסק לקהלים קיימים וחדשים.
חזרו ללוח השרטוטים
חזרו לשורש הבעיה. חייבות להיות סיבות לכך שנכנסתם למשבר. בין אם מדובר בגורמים חיצוניים או פנימיים, עליכם לקבל מושג באשר לסיבות האמיתיות שבגללן הגעתן למצב הזה.
בשלב הזה עליכם לשאול את עצמכם שאלות קשות, ולענות בכנות – האם אתם משלמים משכורות גבוהות מאלו שאתם מסוגלים לעמוד בהן? האם עשיתם כל מה שניתן כדי לקצץ בעלויות? האם אתם גורפים נתח גדול מידי מהרווחים של העסק? האם אתם חוסכים או משקיעים נכון? ועוד.
לצד השיקולים הללו, במידת הצורך הגדירו מחדש את הצעות המחיר שלכם ללקוח, ובחנו האם הבידול שלכם חזק מספיק, והאם הוא מוסיף לכם ערך ביחס למתחרים או שהוא עלול להוות הסיבה למשבר. הגדירו בקפידה יעדים ברורים וספציפיים ושפרו באופן מיידי את מאמצי השיווק והמכירות שלכם.
ערכו תוכניות לנכסים שלכם
בעת משבר, נכסי החברה עשויים להיות הנחמה היחידה שלכם, שכן הם נועדו להניב הכנסות בכל מצב וללא תלות במשבר כזה או אחר. הכסף שתוכלו להפיק מהם יכול להיות חבל ההצלה שלכם.
בעת משבר אתם עלולים להתפתות למכור את הנכסים הללו, אך למעשה, מה שעליכם לעשות הוא למקסם את הרווחים שיש לכם מהם.
איך מיישמים את זה הלכה למעשה?
עסק במשבר עלול להעמיד אתכם בסיטואציה מבלבלת, להציף אתכם רגשית ולגרום לכם תסכול רב. כתוצאה מכך, אתם עלולים לקבל החלטות שגויות ולגרום לעסק להיכנס למשבר עמוק עוד יותר.
על מנת ליישם את כל הצעדים שציינו כאן, מומלץ להיעזר בגורם שלישי חיצוני, שיוכל לפשט לכם את הדברים, להציג לכם תמונה ברורה ולספק תובנות בצורה אובייקטיבית וכנה.
זכרו, בעוד אתם מומחים בתחומכם, יש אנשי מקצוע שמתמחים בהנעת עסקים להצלחה, וכמו שאתם נותנים לרואה החשבון לנהל את רישומי העסק ולעורך הדין לנהל את העסקאות והחוזים של העסק, כך כדאי לתת למומחים לניהול משברים ולייעוץ עסקי להשיב את העסק שלכם אל שביל ההצלחה.